(O)rättvisemärkt??

Nu måste jag bara utveckla en liten fundering jag har haft ett tag.

Det gäller fenomenet "Rättvisemärkt" 

En rättvisemärkt produkt är ju i grund och botten något väldigt bra. Det är en produkt som garanterar att alla som varit inblandade i tillverkningen "från start till mål" har fått en garanterat rättvis lön.

 

Det finns idag en rad olika stora fabrikanter, framförallt kaffetillverkare som marknadsför produkter med en liten stämpel som i reklamen flaggar för att detta minsann är ett företag med samvete.

Zoegas for president liksom :


'

Men...hur är det nu då??

När jag letar mig fram i hyllorna efter mitt Arvid Nordqvistkaffe som jag ska dricka med gott samvete, till min feel-good ben&jerry-glass, så hittar jag ju en del annat innan såklart!!


 

Ja, jag hittar dom 75-95% av produkterna från samma tillverkare som inte är rättvisemärkta.
Innebär detta då, på samma vis som rättvisemärket garanterar en rättvis lön, att de arbetare som vart med från start här inte får en rättvis lön??? På något vis så säger det ju sig självt??!!

Hmm, värt att fundera vidare på!!??

Skulle det vara på det viset så är det ju lätt en något vilseledande och för att inte tala om oetisk marknadsföring, men va fasen...vad vet jag??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0